Kennemer Lyceum - Klaar voor morgen Vergrootglas - doorzoek de website

ICT-Helpdesk

×

De ICT Helpdesk is bereikbaar via dit contactformulier.

Er wordt van leerlingen verwacht dat ze op school én thuis met de laptop kunnen werken.

Veel gestelde vragen (FAQ) 

  • Waarom werkt het Kennemer Lyceum met laptops in de klas?
    Om leerlingen voor te bereiden op de wereld van morgen maken wij gebruik van digitale middelen voor communicatie, productiviteit en samenwerking. Daarnaast bieden veel lesmethoden digitale componenten die bijvoorbeeld differentiëren op niveau beter mogelijk maken.
  • Krijgen de leerlingen digitale boeken? 
    De laptop werkt aanvullend en ondersteunend bij het gebruik van boeken en papier. Steeds meer lesmethodes voldoen aan blended learning, waarbij papier en digitale inhoud elkaar afwisselen en aanvullen.
  • Hoe stel ik mijn laptop in voor gebruik op school? 
    Klik hier
  • Wat voor laptops worden op school gebruikt?
    We werken op school met Windows laptops via de RentCompany. U kunt de “schoollaptop” aanschaffen of huren via de de RentCompany. De voordelen op een rijtje:
  1. De laptop wordt ondersteund door de helpdesk op school 
  1. Er kan worden gekozen voor huren of kopen met een variabele contractduur 
  1. Bij een mankement aan het apparaat wordt direct een leenapparaat aangeboden
  1. De meest gebruikte software wordt bij levering geïnstalleerd en geactiveerd
  1. Instructies in de klas zijn gemaakt voor deze laptop 

    We ondersteunen geen andere laptops, Macs of ChromeBooks. LET OP: Chromebooks werken niet met de vereiste (toets/examen) software.

  • Het staat u uiteraard vrij om zelf een laptop te kopen, echter, u dient deze zelf de laptop voor schoolgebruik in te stellen en te onderhouden. Eventuele problemen met de laptop dient u zelf, of de leverancier van de laptop, op te lossen. We willen graag benadrukken dat als de laptop niet goed onderhouden wordt door bijvoorbeeld de (school)software regelmatig te updaten, dit vervelende problemen kan geven. Dan lukt het bijvoorbeeld niet een toets te maken doodat de versie van de toetssoftware te oud is; of dat Windows op het verkeerde moment gaat updaten. Het is voor de helpdesk niet mogelijk om ondersteuning of vervanging te bieden voor eigen gekochte apparaten. De helpdesk heeft geen leenlaptops beschikbaar als een eigen laptop het begeeft of niet werkt vlak voor of tijdens een toets. Wij raden het af om een eigen laptop te gebruiken.
  • Wat zijn de minimale specificaties? 
    Hardware: 5 GHz wifi, ondersteuning voor de U-NII 3 band (ondersteunt de laptop dit niet, dan is deze onbruikbaar op school), 4 GB geheugen en 128 GB harde schijf.
    Besturingssysteem: Windows 11 Pro. Let op: Sommige (budget) laptops worden verkocht met Windows in S-modus. Deze wordt niet ondersteund en dient ge-upgrade te worden naar een volledige Windows versie.
    Minimale gebruiksduur op batterij: 6 uur
    Software: Office 365 (iedere leerling van het Kennemer Lyceum krijgt hier een licentie voor via het leerlingenaccount, u dient zelf Office in te stellen/installeren voor gebruik met de licentie van het leerlingaccount), Safe Exam Browser (zelf installeren en up-to-date houden) en een antivirus programma. Voor de rest moet u er rekening mee houden dat we een eigen laptop maar beperkt kunnen ondersteunen en u zelf moet zorgen dat de software in orde is. Ook hebben we geen reserve exemplaren liggen mocht er iets mis mee zijn, u dient zich dan te wenden tot de leverancier waar u de laptop gekocht heeft (die geeft ook de garantieafhandeling).
    Headsets of oordopjes: Alleen bedraad.
    Er mag tijdens schooltijd geen software actief zijn die niet noodzakelijk is voor het schoolwerk. Voorbeelden: VPN-, Torrent-, chat-, social media of game clients.
    De leerling moet beheerder zijn en er mag geen ouderlijk toezicht actief zijn.
  • Kan de laptop veilig worden opgeborgen tijdens gym of een andere activiteit? 
    Ja, de laptop kan in het kluisje worden bewaard.
  • Kan de laptop op school worden opgeladen?
    Nee, de leerling dient de schooldag te starten met een opgeladen laptop. Het aantal uur laptopgebruik zal ruim binnen een batterijlading vallen (uitgaande van de specificaties van laptops van de Rentcompany of de hierboven vermeldde minimale eisen). 
  • Wat doe ik met de huurlaptop als ik van school ga? 
    Je kunt in dat geval de huurovereenkomst met de RentCompany opzeggen. Zij laten je schriftelijk weten wanneer de huurovereenkomst stopt en hoe je het device kan retourneren. 
  • Mag de laptop ook voor privé zaken gebruikt worden? 
    Ja, mits dit geen nadelige invloed heeft voor schoolzaken.
  • Wat als ik geen laptop voor mijn kind kan kopen? 
    Wij vinden dat ons onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn. Als de uitgave voor ouders te groot is kunnen zij in aanmerking komen voor een laptop of een vergoeding van de Stichting Leergeld Haarlem en Zandvoort (https://www.leergeld.nl/haarlemzandvoort/) of de gemeente Bloemendaal (https://www.bloemendaal.nl).
  • Wat doet de school om misbruik te voorkomen? 
    We willen leerlingen leren verantwoordelijk met digitale middelen om te gaan. Het thema mediawijs omgaan met moderne media en apparaten is onderdeel van het mentorprogramma.
  • Wordt de boekentas nu nog zwaarder? 
    Boeken zijn de laatste jaren lichter geworden door het gebruik van dunner papier. Ook zal een deel van het materiaal straks digitaal beschikbaar zijn. Netto zal de boekentas niet zwaarder zijn dan vroeger. 
  • Wat kan de school op de laptop van mijn kind? 
    De laptop wordt aangemeld bij een Mobile Device Management oplossing van school. Dat betekent dat software en updates automatisch wordt geïnstalleerd. Ook zijn daardoor schoolbestanden eenvoudig beschikbaar, worden applicaties automatisch ingelogd en kunnen problemen eenvoudiger worden opgelost. De school heeft geen toegang tot de inhoud van de harde schijf en kan het gebruik, behalve binnen de schoolapplicaties, ook niet monitoren.
  • Hoe gaat de school om met het risico op diefstal, verlies of schade? 
    Bij een eigen laptop hoort dat de leerling verantwoordelijk met het apparaat omgaat. Dat vraagt o.a. om het gebruik van een stevige beschermhoes en het niet onbeheerd achterlaten van de laptop. Bij de laptops van de RentCompany is een verzekering inbegrepen tegen beschadiging of diefstal. Bij een defect of verlies krijgt de leerling vrijwel direct een vervangend apparaat mee.