En dan zit je ineens in groep 8… Een bomvol en spannend jaar waarin je een belangrijke keuze maakt: je kiest een nieuwe school! Super leuk dat je interesse hebt in het Kennemer.

Het Kennemer Lyceum is een kleinschalige school in een mooi monumentaal gebouw met uitstekende sportfaciliteiten. Je kunt bij ons terecht met een havo-, havo/vwo- of vwo-advies. We hebben havo/vwo, atheneum en gymnasium brugklassen.

Voor meer informatie kun je ook kijken op www.brugweb.nl

De brugklas op het Kennemer Lyceum

Alle brugklasleerlingen volgen de vakken Nederlands, Engels, Frans, Duits aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, wiskunde, lichamelijke opvoeding, vorm en beeld en het onderzoeksvak “CSI op ’t Kennemer.” De gymnasiasten volgen in de brugklas tevens Latijn.

Uniek op onze school is dat leerlingen in leerjaar 1 en 2 één van de Kennemer Keuzelijnen kiezen. Deze lijnen zijn gericht op het ontwikkelen van specifieke kennis en vaardigheden en zij krijgen deze leerlijn twee uur in de week. Daarnaast gaan leerlingen in de tweede klas met hun leerlijn een week op reis. Deze reis is gekoppeld aan inhoud van de lijn.

De leerlingen kiezen één van de volgende leerlijnen:

• Sportlijn
  • Ondernemerslijn
  • Tech & Designlijn

Klik hier om meer te weten te komen over de leerlijnen.

Je kunt bij ons terecht met een havo-, havo/vwo- of vwo-advies. We hebben havo/vwo en atheneum brugklassen en een uitdagende gymnasium brugklas. Speciaal in de havo/vwo brugklas krijg je les op havo/vwo niveau en differentiëren we in de lessen, toetsen en eindbeoordeling. Samen kijken wij niet alleen naar jouw resultaten, maar ook naar jouw inzet en vaardigheden. Zo blijf jij je verder ontwikkelen met hulp van onze betrokken mentoren en vakdocenten om het juiste schoolniveau te bepalen.

Nieuwe aanmeldprocedure schooljaar 2024-2025

Voor het schooljaar 2024-2025 verloopt de aanmeldprocedure in Zuid-Kennemerland (regio Haarlem) digitaal.

Dat wordt nu niet meer via de website van onze school gedaan, maar via www.de-overstap.nl. De aanmeldperiode is vanaf 25 maart 2024 tot en met 31 maart 2024. Ouder(s)/ verzorger(s) ontvangen via de basisschool een inlogcode.

Ouders met kinderen die nu in groep 8 op een basisschool zitten buiten Zuid-Kennemerland of vanuit het buitenland naar Nederland verhuizen, kunnen contact opnemen met de VO-school van voorkeur om de leerling aan te melden. Voor het Kennemer Lyceum is dat via een mail naar de administratie.

Via de websites van de scholen wordt op 10 april vanaf 15.00 uur, bekend gemaakt op welke school de leerlingen geplaatst zijn. In de week na 10 april ontvangen alle geplaatste leerlingen een bevestiging met een uitnodiging voor een inschrijfgesprek.

Voor vragen over het aanmelden voor de brugklas van het Kennemer Lyceum kun je contact opnemen met de administratie.

Volgorde van plaatsing bij aanmelding in de brugklas.

-1 Broertjes en zusjes van leerlingen die op het moment van aanmelden zijn ingeschreven op het Kennemer Lyceum*

-2 Alle overige aanmeldingen

Wanneer er binnen een studie meer aanmeldingen zijn dan plaatsen vrij zijn, dan wordt er binnen die studie geloot. Lotingen gebeuren onder de verantwoordelijkheid van een notaris

We hopen je volgend jaar te zien op het Kennemer Lyceum!

* De broertjes en zusjes regeling wordt uitgefaseerd. Broertjes/Zusjes van leerlingen die in 2023/2024 op het Kennemer Lyceum zitten kunnen nog 3 jaar toegelaten worden. De laatste broertjes/zusjes worden toegelaten voor het schooljaar 2026/2027